Ložiska kluzná

Ve styčné ploše vzniká při pohybu smykové tření.

Výhody:
jednoduchá konstrukce,
malý průměr (ale velká délka!),
jednoduchá montáž,
tichý, klidný chod (pro vysoké otáčky),
snáší rázové zatížení

Nevýhody:
přesná výroba,
drahé (deficitní) materiály,
kvalitnější mazání (= vyšší nároky na údržbu, složitější obsluha),
velká spotřeba maziva

Výpočet:
stejný jako u hřídelových čepů

Základní rozdělení

Konstrukční provedení

Základní části jsou ložiskové těleso a pouzdro.

Na materiál pouzdra je kladena řada protichůdných požadavků:
hledisko zadírání,
cena,
velikost tření,
smáčivost maziva,
dobrá tepelná vodivost.

Ložisková pouzdra jsou normalizována 2 druhy: 

  • celé je z ložiskového materiálu
  • celé je složeno z 2 materiálů – základní mat. a výstelka

Materiály:

  • kovové 

olověné a cínové kompozice,
cínové, olověné a cínoolověné bronzy,
mosazi,
hliníkové bronzy,
hliníkové slitiny,
slinované materiály (18 280, 18 344), šedé litiny (42 24 15, 42 24 56).

  • nekovové

PTFE materiály,
polyvinylacetátové materiály,
polykaprolaktamové materiály,
materiály z tvrzených tkanin (tkanina + pryskyřice),
hygroskopicky odolná pryž.

Na trhu existuje mnoho renomovaných výrobců kluzných ložisek (pouzder). Každý má většinou vlastní označení typů i materiálů se zachováním některých standardních zvyklostí při jejich značení, jako jsou vnitřní průměr, délka a popř. vnější průměr.

Rádi Vám pomůžeme s identifikací Vámi používaných kluzných ložisek, popř. s jejich náhradou námi dodávanými typy.